| Irodalom : A grg drma sajtossgai az Antigon alapjn |
A grg drma sajtossgai az Antigon alapjn
A grg drma sajtossgai az Antigon alapjn
A grg drma sajtossgai az Antigon alapjn
Trtnelmi, politikai httr: A Perzsa Birodalom az ie. VI. szzadban leigzta Elõ-zsit s megindult Hellsz ellen. Az idegen hdtk meglltsnak feladatt Athn s Sprta vllalta magra. Ie. 490-ben Miltidsz vezetsvel gyõzelmet arattak Dareiosz perzsa uralkod seregei felett, de tz v mlva az j kirly, Xerxsz jabb hadjratot indtott. Thermoplainl Lenidsz parancsnoksga mellett a sprtai vitzek maroknyi csapata lett ldozta a hazrt. (ie. 480). Athn is elesett. Majd ugyanebben az vben Szalamisz szigetnl sztvertk a perzsk hajhadt. Athn Periklsz idejn rte el fejlõdsnek cscspontjt: a Fldkzi-tenger leghatalmasabb s leggazdagabb llamv tette. Kibontakozott a demokrcia, Athn jjplt s a szellemi let kzpontja lett. A mûfaj kialakulsa: Mg az Archaikus-korban a homroszi eposzok, a klasszikus-korban a lra, addig az ie. V. szzadban a drma lett a grg irodalom vezetõ mûneme. A drma kialakulsa vallsos szertartsokhoz, elsõsorban Dionszosz nnepeihez kapcsoldik. A szõlõmûvels, a bor s a mmor istennek egy vben tbb nnepe is volt. A vrosokban - janur vgn - tven ifjbl ll krus az isten oltra elõtt kardalokat, dithramboszokat adott elõ, s ezekben Dionszosz mitikus sorst, tetteit, szenvedseit, hallt s jjszletst nekeltk meg. Az elsõ lps a "drma" fel valsznûleg az volt, hogy a Dionszoszt megszemlyestõ karvezetõ kivlt a krusbl, az isten oltrhoz lpve egy-egy rszletet elmondott letbõl, s erre a kar hdol nekkel vlaszolt. Ksõbb a drma trgya is vltozott: Dionszosz helyt a trjai, a mknei s a thbai mondakr hõsei foglaltk el. A 90 esztendõt meglt Szophoklsz munkssgban rte el a grg tragdiakltszet a tetõpontjt. Õ lptetett fel elõszr hrom sznszt, õ vezette be a dszletezst, s a krus tagjainak szmt 12-rõl 15-re emelte. Tbb mint 120 darabot rt, ht tragdija kzl 3-3 a trjai s a thbai mondakrbõl merti tmjt, egy pedig Hraklszrl szl. Antigon cmû tragdija a thbai mondakrhz tartozik. A korabeli nzõ ismerte a mtoszt, a mai olvasnak viszont, hogy megrtse a tragdit, az elõzmnyekre val clzsokat, mindenekelõtt a Labdakidk vgzet sjtotta csaldjnak szomor trtnetvel kell megismerkednie. A thbai mondakr: Laiosz, Labdakosz fia, Thbai kirlya felesgvel, Iokasztval hossz ideig nmegtartztat mdon lt, mert az a borzalmas jslat nehezedett a kirlyi prra, hogy Laiosz szletendõ fia meg fogja lni apjt s anyjt veszi el felesgl. Egyszer (bormmorban) mgis gyereket nemzett, fia bokjt tszrta (Oidipusz - dagadt lb) s kitette a Kithairn hegyre. De a megbzott szolga megsajnlta s elvitte Korinthoszba, Polbosz kirlyhoz, aki sajt fiaknt felnevelte. Fiatalkorban egy lakomn valaki "cserlt gyermeknek), fattynak nevezte. Elment Delphoiba s ua.-t a jslatot kapta, mint apja. Ezrt nem trt vissza Korinthoszba, mert Polboszt s felesgt hitte szleinek. Thbai fel idegenekkel veszekedsbe keveredett s meglte igazi apjt. Thbait ekkor a Szphinx tartotta rettegsben - talls krds (4,2,3 lb) - Oidipusz megoldja - Szphinx ngyilkos - Oidipusz elnyeri az zvegy (anyjnak) kezt - teljesl a jslat. Ngy gyereke szletett (Polneiksz, Eteoklsz - fik, Antigon, Iszmn - lnyok). Dgvsz tr ki, a jslat szerint addig tart, mg Laiosz gyilkosa nem bûnhõdik - nyomozs - Oidipusz rjn mindenre - megvaktja magt, Iokaszt ngyilkos lesz - Oidipusz Kolnoszban li le maradk lett. Fik felvltva uralkodnak - Eteoklsz szmûzi testvrt - veszekeds - Polneiksz argoszi sereggel tr vissza - a kt testvr megli egymst (thbai gyõzelem). A trn Iokaszt testvrre Krenra szll. Az antik drma jellegzetes vonsai: Az esemnyek sznhelye egyetlen tr, amit ltni lehet. Az egyre feszltebb vl konfliktus szenvedlyes vitk, szcsatk formjban valsul meg. A valsgos tettek, a tettleges sszetkzsek mshol, a sznpadon kvl zajlanak le. Ezekrõl az õr, illetve a hrnkk elbeszlseibõl rteslnk. A tragdia idõtartama csupn nhny ra. A krus (kar), mely nekel (kardal), esetleg tnccal ksrte s magyarzta a cselekmnyt, elvlaszthatatlan a grg drmtl. Fontos szerepe volt a krusban a tragdik (drmai mûvek) szerkezeti tagolsban: a mai jelenetnek, felvonsoknak megfelelõ rszeket vlasztotta el egymstl. Az Antigonban az egyes kardalok nemcsak elvlasztjk, hanem ssze is kapcsoljk az egyms utn kvetkezõ prbeszdes jeleneteket (pld. 1. jelenet - ujjongs a gyõzelem miatt, j kirly megjelense). szrevehetõ klnbsg van a dialgusok s a kardalok verselse, nyelve stlusa kztt. A dialgusok hatos jambikus sorokbl llnak, s a harmadik lbban (a grg eredetiben) legtbbszr sormetszet tallhat. Az Antigon szerkezete: Szophoklsz nagy mûvsze a tragdia szerkezeti felptsnek: mr az elejn rezteti az sszetkzs bekvetkeztt. Mûvszi tudatossga fõleg a jellemek megalkotsban tûnik ki. Szerkezet: Prologosz: 1-99. sor; expozci; Antigon, Iszmn Parodosz: 100-161. sor; a krus diadalmi neke, a gyõzelem dvzlse 1. epeiszodion: 162-331. sor; bonyodalom kezdete; Kren, az õr 1. sztaszimon: 332-375. sor; "Sok van mi csodlatos..."- a krus az ember titokzatos-flelmes-csodlatos hatalmrl nekel 2. epeiszodion: 376-581. sor; a drmai harc fokozdsa; Kren, az õr, Antigon, Iszmn 2. sztaszimon: 582-625. sor; az emberi sors trkenysge, bizonytalansga a karnek tmja 3. epeiszodion: 626-780. sor; ksleltetõ mozzanat; Kren, Haimn 3. sztaszimon: 781-800. sor; a szerelem mindent legyõzõ hatalmrl szl az nek 4. epeiszodion: 801-943. sor; a drmai feszltsg fokozdsa, ennek az epeiszodionnak nagy rszt a kommosz teszi ki: a kar s Antigon kzs panaszdala 4. sztaszimon: 944-987. sor: a kar Antigon sorstl meghatva ms hõsk s hõsnõk hasonl szenvedseirõl emlkezik meg. 5. epeiszodion: 988-1114. sor; drmai feszltsg tetõpontja (krzis); Kren, Teireszisz, karvezetõ 5. sztaszimon: 1115-1154. sor; a krus bizakodva Thbai vdõistenhez, Bakhoszhoz (Dionszosz) fordul segtsgrt Exodosz: 1155-1347. sor; vgkifejlet, katasztrfa; elsõ-, msodik hrnk, karvezetõ, Eurdik, Kren (Kommosz 1261-1347. sor - Kren s a karvezetõ panaszdala) Exodikon: 1348-1353. sor; "Blcs belts tbbet r..." A drmai harc s a jellemek: Szophoklsz Antigonja az eurpai drma egy sajtos tpust kpviseli. Ez a tragdia egyetlen konfliktus kr pl: kt, egyms ellen feszlõ akarat sszetkzst brzolja. A fõszereplõ rendszerint olyan erklcsi elveket kpvisel, amelyeknek igazsgt az adott korban mindenki elismeri. Drmai szituci, drmai harc. A fõszereplõ, sorstl fggetlenl, ltalban elri, amit akar: az ellenfl ltal ltrehozott szituci megszûnik, s ezutn helyrell az erklcsi vilgrend. A drmai cselekmny arra knyszerti a nzõt, hogy vlasszon a sznpadon felknlt magatartsformk kzl. Az r szinte sugalmazza a helyes dntst a jellemek milyensge ltal, de llsfoglalsa nem mindig egyrtelmû s nem menti fel a nzõt a dnts felelõssge all. Antigon s Iszmn: a prologoszban tallkozunk velk. Drmai szituci megjelense. Isteni (halottat el kell temetni) s emberi trvny (Polneiksz hazarul, nem szabad eltemetni) szembenllsa. Antigon s Iszmn dntsnek klnbzõsge. A mû sorn feltûnõ õr is elismeri az isteni trvnyt, de mg Iszmnnl is jobban flti az lett. Antigon habozs nlkl dnt, s ntudatosan megy "szp halla" fel. De van benne valami emberen tli erõ, emberfeletti szenvedly is, mely megborzongatja a nzõt. Kren jellemzse, szembelltsa Antigonval, "Sok van mi csodlatos", Haimn jellemzse (prhuzam Antigonval, Krennal), Teireszisz s Kren, Vgkifejlet (mr ksõ), Antigon tragikuma, Kren buksa.
|